Veelgestelde vragen
Ik heb een geweldig plot bedacht/iets meegemaakt dat je mag gebruiken voor je boek!
Dank je, maar nee. Ik schrijf heel intuïtief. Plots en verhaallijnen, zelfs personages, ontstaan gaandeweg. Een plot als uitgangspunt nemen is gewoon niet mijn (schrijf)stijl.
Wil je mijn levensverhaal opschrijven?
Sorry, dat is niet mijn genre. Schrijven is voor mij een persoonlijk, kwetsbaar proces, dat ik in alle rust en alleen wil doen. Ik moet me helemaal vrij voelen om te kunnen schrijven wat ik wil.
Ik wil ook schrijver worden. Kun je mijn manuscript lezen en van tips voorzien?
Het begeleiden van schrijvers en hun werk beoordelen is een vak apart en niet mijn ding. Er zijn een aantal praktische boeken geschreven waar je wellicht iets aan kunt hebben, zoals Bestseller van Paul Sebes, en algemener: Over leven en schrijven van Stephen King. Ook kun je je wenden tot een schrijfclub, een schrijfcursus en internetsites voor (beginnende) schrijvers.
Laat je je boeken in eigen beheer vertalen?
Nee. Boeken (titels) worden aangekocht door buitenlandse uitgevers, dat loopt via agenten en internationale boekenbeurzen. De buitenlandse uitgever beslist over de vertaling, de cover, prijsstelling en de marketing. Soms is er sprake van een samenwerking en enige inspraak, soms krijg ik 1-2 jaar na tekenen van het contract het kant-en-klare boek opgestuurd.
Waarom heb je een andere naam in het buitenland, Nova Lee Maier?
In de meeste talen is “Verhoef” moeilijk uit te spreken en te onthouden, is helaas de ervaring.
Vind je dat niet jammer?
Nee, hoor. Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken met mijn verhalen, welke naam er op de cover staat vind ik onbelangrijk. Mijn plezier haal ik uit het schrijven zelf en de leuke reacties. Nova Lee Maier is vernoemd naar Sil Maier, de protagonist uit mijn debuutthriller Onrust.
Je schrijft ook in het Nederlands taalgebied onder pseudoniemen, waarom?
Een pseudoniem kan meer vrijheid geven om eens iets anders te doen dan de lezer van je gewend is. Verwachtingen kunnen remmend of sturend werken op een creatief proces.
Hoeveel inspraak heb je bij een verfilming?
Boeken en films zijn twee verschillende manieren om een verhaal te vertellen, je kunt een boek nooit verfilmen zonder aanpassingen. Ik houd altijd voor ogen: het boek is van mij, de film (of serie) van de producent en de regisseur. Maar mijn naam wordt wel aan een verfilming verbonden, ‘mijn’ lezers hebben bepaalde verwachtingen en ikzelf uiteraard ook. Door vooraf goed met elkaar te praten kun je ontdekken of je op dezelfde lijn zit – vaker dan je zou vermoeden wil een filmmaker de verhaallijn en de (psyche van) de personages dusdanig veranderen dat niet meer hetzelfde verhaal wordt verteld. Bij de volgende stap, het script, blijf ik ook betrokken. En daarna laat ik het los.
Deel je de mening van je personages?
Tijdens het schrijven krijgen mijn personages een eigen gezicht en identiteit. Hun meningen en uitspraken zijn gebaseerd op hun ervaringen en persoonlijkheid.
Hoe is de liefde voor schrijven ontstaan?
Die is er altijd al geweest. Ik schreef als kind van zeven, acht jaar al dagelijks. Maar het is eerder een innerlijke drang, een levensbehoefte, dan liefde.
Hoe schrijf je?
Het begint met scènes, losse flarden: een gedachte, dialogen, een sfeertekening. Ik heb dan alleen nog vage ideeën en schrijf puur intuïtief, meestal op muziek die me inspireert. Ook reizen inspireert enorm. Over het verhaal en de ontwikkelingen begin ik pas te denken als ik al een eind op weg ben.
Ik heb alle Esther Verhoefs al gelezen, nu overweeg ik EscoBer. Zie ik daarin Esthers schrijfstijl terug of zijn ze meer ''mannelijk'' geschreven, door de invloed van Berry?
De Escobers hebben Esthers handtekening, wel zijn ze sneller en rauwer en bevatten meer actie. Op www.escober.nl kun je meer lezen over de boeken die Esther samen met haar man schrijft.
De Jurk van de cover van Alles te verliezen, hoe kom ik eraan?
Er is (met man en macht) geprobeerd te achterhalen waar De Jurk vandaan kwam, maar helaas... Een goede coupeuse zou echter, met het boek in de hand, een heel eind kunnen komen!
En die van de cover van Nazomer?
Die is van de Turkse ontwerpster Nelli Uzun.
Wat voor boeken lees je zelf graag?
Van alles: romans, thrillers, (auto)biografieën, informatieve boeken. Ik beperk me tot boeken die me inspireren of boeien. Vaak maak ik daarbij blijkbaar (voor anderen) merkwaardige keuzes. Zolang ze voor mij werken, is het prima.
In welke volgorde zijn de thrillers en andere fictie van Esther Verhoef verschenen?
Thrillers
- 2003 - Onrust (in 2008 heruitgegeven onder pseudoniem 'Escober')
- 2004 - Onder Druk (in 2008 heruitgegeven onder pseudoniem 'Escober')
- 2006 - Rendez-vous
- 2006 - Chaos (onder pseudoniem 'Escober')
- 2007 - Close-up
- 2008 - Ongenade (onder pseudoniem 'Escober')
- 2008 - Alles te verliezen
- 2009 - Erken mij
- 2010 - Déjà vu
- 2013 - Overkill (onder pseudoniem 'Escober')
- 2014 - De Kraamhulp
- 2015 - Lieve mama
- 2019 - Façade
- 2021 - De nachtdienst
Romans
- 2012 - Tegenlicht
- 2017 - Nazomer
Verhalenbundels & columnbundels
- 2007 - Wonen op vakantie
- 2010 - Is uw man al af?
- 2011 - Nouveau riche & andere spannende verhalen
- 2016 - Erken mij en andere wraakverhalen
- 2020 - Labyrint - de verhalen.